Járási besorolás
változások:
A 2013,
2014 és 2015 évekre vonatkozó járási besorolás a
218/2012.(VIII.13.) számú Korm. rendelet szerint
került feltüntetésre.
A rendelet 2014. január elseje óta többszöri
módosításon esett át. Ezeket a változásokat a 2016.
január havi adatok közlésekor már érvényesítjük,
vagyis a 2016 év adatai esetében az
illetékességváltozásoknak megfelelően módosítjuk a
járások körzethatárait a járási adatok
közlésekor. Azonban az időbeli összehasonlítás
biztosítása érdekében az előző évekre vonatkozóan
is az illetékességváltozásokat követő járási
szerkezetben számított értékeket jelenítjük meg.
Ennek megfelelően a járási szintű statisztikák
közlésekor úgy járunk el, hogy az érintett járások
statisztikáit az új járási besorolás alapján
újraszámoltuk.
A módosulásokkal érintett járások a
következők:
119/2019. (V.17) Korm. rendelet
Szűcsi
Gyöngyösi Járási Hivatalból a
Hatvani Járási Hivatalba került át.
A 33/2014. (X.
30.) NGM rendelet alapján 2014. november 1-től:
Golop
Gönci Járási Hivatalból a
Szerencsi Járási Hivatalba került át.
Tállya
Gönci Járási Hivatalból a
Szerencsi Járási Hivatalba került át.
Pánd
Nagykátai Járási Hivatalból a
Monori Járási Hivatalba került át.
A 308/2014.
(XII. 9.) Korm. rendelete alapján 2015. január 01-től:
Magyaralmás
Székesfehérvári Járási Hivatalból a
Móri Járási Hivatalba került át.
Agyagosszergény
Soproni Járási Hivatalból a
Kapuvári Járási Hivatalba került át.
Gánt
Székesfehérvári Járási Hivatalból a
Bicskei Járási Hivatalba került át.
A Polgárdi járás megszűnésével:
Kisláng
Polgárdi Járási Hivatalból az
Enyingi Járási Hivatalba került át.
Lepsény
Polgárdi Járási Hivatalból az
Enyingi Járási Hivatalba került át.
Mátyásdomb
Polgárdi Járási Hivatalból az
Enyingi Járási Hivatalba került át.
Mezőszentgyörgy
Polgárdi Járási Hivatalból az
Enyingi Járási Hivatalba került át.
Füle
Polgárdi Járási Hivatalból a
Székesfehérvári Járási Hivatalba került át.
Jenő
Polgárdi Járási Hivatalból a
Székesfehérvári Járási Hivatalba került át.
Kőszárhegy
Polgárdi Járási Hivatalból a
Székesfehérvári Járási Hivatalba került át.
Nádasdladány
Polgárdi Járási Hivatalból a
Székesfehérvári Járási Hivatalba került át.
Polgárdi
Polgárdi Járási Hivatalból a
Székesfehérvári Járási Hivatalba került át.
2016.01.01-től a
települések járási besorolását aktualizáltuk a
66/2015. (III. 30.) Korm. rendelet „a fővárosi és
megyei kormányhivatalokról, valamint a járási
(fővárosi kerületi) hivatalokról” besorolása
szerint. Az összehasonlíthatóság biztosítása
végett a korábbi évek járási adatait is
átszámoltuk a hatályos járási besorolás szerint.
Vagyis az új bosorolás szerinti
települések létszám adatainak összességét
jelenítjük meg járási létszámként.
|
|
Statisztikai
definíciók:
Közfoglalkoztatási
mutató:
A mutató a közfoglalkoztatás, mint aktív
munkaerő-piaci eszköz súlyát mutatja meg, a
közfoglalkoztatásban részt vevők havi átlagos
létszámának aránya a munkavállaló korú
népességhez viszonyítva.
Nyilvántartott
álláskeresők relatív mutatója:
Ez a mutató megadja a nyilvántartott álláskeresők
arányát a munkavállaló korú népességszámhoz
viszonyítva az adott területi egységre vetítve.
Munkavállaló korú népesség (Az adatok forrása: KSH
népességnyilvántartás adatai)
A 15-64 éves férfiak és 15-64 éves nők száma,
lakónépesség adat.
Tartós
álláskereső
Tartós álláskeresőnek nyilvánul az az álláskereső,
aki több mint 12 hónapja folyamatosan nyilvántartott
álláskereső státuszban van.
Közfoglalkoztatott:
a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz
kapcsolódó, valamint egyéb törvények
módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény
szerint közfoglalkoztatott az lehet, aki munkaviszonyt
létesíthet, 16. életévét betöltötte, és a
munkaügyi kirendeltségen regisztrált álláskereső
(foglalkoztatást helyettesítő támogatásban
részesülő, illetve álláskeresési vagy szociális
ellátásra nem jogosult álláskereső) vagy a
megváltozott munkaképességű személyek
ellátásairól szóló 2011. évi CXCI. törvény
szerinti rehabilitációs ellátásban részesülő
személy.
Időszak:
a közfoglalkoztatási támogatás iránti kérelmek, a
közfoglalkoztatási szerződések, illetve a hatósági
szerződés névsorában való érvényes feltöltés
ideje. Statisztikai szempontból a nyilvántartási
rendszerbe (IR) való bekerülés időpontját tekintjük
relevánsnak egy ügy adott időszakba történő
besorolásához. A havonta megfigyelt időszak az előző
hónap 21. napjától a tárgyhó 20. napjáig tart.
2015. január 1-jétől a tárgyhónapra vonatkozó
adatok a következő hónap 20-ai zárónapján kerülnek
számbavételre.
Közfoglalkoztatásban
részt vevők havi átlagos létszáma:
a közfoglalkoztatásban részt vevők átlagos
állományi létszáma, az adott hónapban
közfoglalkoztatásban részt vevők napi létszámainak
egyszerű számtani átlaga. Az átlagolást a tényleges
létszám alapján kell elvégezni, vagyis minden
személyt – a munkaidő hosszától függetlenül –
egy-egy egész főnek kell tekinteni.
Hosszabb
időtartamú közfoglalkoztatás:
olyan közfoglalkoztatási forma, amelynek keretében
értékteremtő, szakképzettséget is igénylő munkák
végzésére vonhatók be elsősorban a foglalkoztatást
helyettesítő támogatásra jogosult személyek, illetve
a kirendeltség által közvetített álláskeresők,
továbbá a megváltozott munkaképességű személyek
ellátásairól szóló törvény szerinti
rehabilitációs ellátásban részesülő személyek. A
foglalkoztatás legfeljebb 12 hónapos időtartamban,
legalább napi 6 órás munkaidőben történik
közfoglalkoztatási jogviszony keretében. [A
közfoglalkoztatáshoz nyújtható támogatásokról
szóló 375/2010. (XII. 31.) Korm. rendelet 4. §]
Országos
közfoglalkoztatási program:
olyan közfoglalkoztatási forma, amely a mindenkori
munkaerő-piaci helyzet, az esetleges „vis maior”
helyzetek kezelésére, több ágazatot átfogóan (pl.
ár- és belvízvédelem, a közutak, vasutak, az
erdőterületek, megújuló energiaforrások területén)
indítható. Az országos közfoglalkoztatási programok
időtartama az egész év folyamán biztosítja a
közfoglalkoztatást, teljes munkaidőben. A
közfoglalkoztatónak a munkavégzéshez kapcsolódóan a
foglalkoztatást elősegítő képzés lehetőségét
biztosítania kell. A program támogatása a
közfoglalkoztatási bér és a szociális
hozzájárulási adó 100%-áig terjedhet, valamint e
támogatási összeg 20%-a lehet a közvetlen
költségekhez, továbbá legalább 100 fő
foglalkoztatása esetén legfeljebb 3%-a lehet a
szervezési költségekhez nyújtott támogatás.
Kistérségi
/ járási startmunka mintaprogram:
közfoglalkoztatási mintaprogram, amelyet a
közfoglalkoztatásért felelős miniszter indíthat
meghatározott célok elérése érdekében. A
mintaprogram esetében a közfoglalkoztatási bér és a
szociális hozzájárulási adó 100%-os támogatásán
kívül a beruházási és dologi költségek és
kiadások 70-100% közötti mértékben támogathatók. 15 fő feletti létszám esetén kötelező
önerőt vállalni, melynek mértéke a létszámmal
sávos arányban nő. (2015.01.01-től). Ráépülő közfoglalkoztatási
program esetében a támogatás mértékéről a
közfoglalkoztatásért felelős miniszter dönt. A
közfoglalkoztatási mintaprogramra épülő
közfoglalkoztatási programok beruházási és dologi
költségei szintén 70-100%-os összegben
támogathatóak. [A közfoglalkoztatáshoz nyújtható
támogatásokról szóló 375/2010. (XII. 31.) Korm.
rendelet 7/B. §] 2015 január 01-től a kistérségi
startmunka programok helyett járási mintaprogramok
indulnak. A járási startmunka mintaprogramokon belül a
Téli és egyéb értékteremtő
közfoglalkoztatás elnevezésű programlábban új
szerződés már nem köthető 2015 január 01-ét
követően.
|
Kerekítési
szabályok:
Az átlaglétszám mint mérőszám
használatakor az általános kerekítési szabályoknak
megfelelően végezzük el a kerekítést. Időszaki
átlaglétszám képzésekor az időszak hónapjainak
számával osztjuk az egyes hónapok átlaglétszámát.
Előfordulhat - tipikusan kisebb területi egységek
adatainak elemzésénél – hogy a kerekítést
követően az átlaglétszám értéke 0, ez azonban
valójában egy 0-nál nagyobb, de 0,5-nél kisebb
átlagos létszámot takar. Például ez fordul elő
akkor, ha 1-10. havi átlagos létszámot elemzünk, és
a 10 hónap hosszú időszakban egy személy csak 2
hónap hosszan dolgozott közfoglalkoztatásban, ilyenkor
az adott időszak átlagos létszáma 0,2. Ezt 0-ra
kerekítjük. Amennyiben az abszolút létszám mellett,
közöljük az adott cellához tartozó százalékos
értéket is, előfordulhat, hogy a 0 –s létszámhoz,
0-nál nagyobb százalékos arány tartozik. Ennek oka az
említett kerekítésben található, hiszen valójában
itt egy 0-nál nagyobb, de 0,5-nél kisebb számról van
szó, azonban a százalékolást a tényleges, vagyis a
nem kerekített érték alapján végezzük.Nyilvántartott álláskereső:
az a személy, akit az illetékes járási hivatal
álláskeresőként nyilvántart, és aki a munkaviszony
létesítéséhez szükséges feltételekkel rendelkezik,
oktatási intézmény nappali tagozatán nem folytat
tanulmányokat, valamint öregségi nyugdíjra nem
jogosult, rehabilitációs járadékban nem részesül,
illetve az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő
munkaviszony kivételével munkaviszonyban nem áll és
egyéb kereső tevékenységet sem folytat, továbbá
elhelyezkedése érdekében az illetékes járási
hivatallal együttműködik. [A foglalkoztatás
elősegítéséről és a munkanélküliek
ellátásáról szóló 1991. évi IV. tv.]
Álláskeresési ellátás:
Az álláskereső részére – a foglalkoztatás
elősegítéséről és a munkanélküliek
ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényben meghatározott
feltételek szerint – álláskeresési ellátásként
álláskeresési járadék, nyugdíj előtti
álláskeresési segély, valamint költségtérítés
jár.
Szociális jellegű támogatásban
részesülők:
a nyilvántartott álláskeresők közül azok, akik
hátrányos munkaerő-piaci helyzetű aktív korúak és
jövedelmük kiegészítésére, pótlására pénzbeli
szociális ellátásban részesülnek. 2009. január
1-jétől a rendszeres szociális segélyben
részesülőket két csoportba sorolták: a rendszeres
szociális segélyezettek (RSZ) és a
rendelkezésre állási támogatottak (RÁT).
2011. január 1-jétől a rendelkezésre állási
támogatás helyébe új ellátási forma a bérpótló
juttatás (BPJ) lépett. 2011.
szeptember 1-jétől pedig a bérpótló juttatás
elnevezés foglalkoztatást helyettesítő támogatásra
(FHT) változott. [A szociális
igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló
1993. évi III. tv.]
Ellátás nélküli álláskereső:
az a nyilvántartott álláskereső, aki pénzbeli
álláskeresési ellátásban, illetve foglalkoztatást
helyettesítő támogatásban nem részesül.
Az
adatforrások módszertana
Közfoglalkoztatottakra vonatkozó
létszámadatokat mind a Központi Statisztikai Hivatal
(KSH), mind a Belügyminisztérium (BM) rendszeresen
közzétesz. A Központi Statisztikai Hivatal esetében
ráadásul két különböző statisztikai
szakrendszerből, a munkaügyi-felmérésből valamint az
ún. intézményi munkaügyi adatgyűjtésből is
találkozhatunk közfoglalkoztatottakra vonatkozóan
adatokkal. Az egyes statisztikai rendszerekben a
létszámokra vonatkozó adatok kisebb mértékben
eltérhetnek, melyek az adott statisztikai adatgyűjtés
módszertani sajátosságaiból fakadnak.
Ezen módszertani sajátosságok a következők:
1. KSH Intézményi munkaügyi
adatgyűjtés
Az adatszolgáltatók körét valamennyi
legalább 50 főt foglalkoztató és reprezentatív
módon kijelölt 5–49 fős vállalkozás, a kijelölt
non-profit szervezetek, valamint létszámhatártól
függetlenül valamennyi költségvetési és
társadalombiztosítási intézmény jelenti. Az
adatszolgáltatás sajátossága, hogy a megfigyelt
vállalati kör nem teljes körű, ebből következik,
hogy a teljes közfoglalkoztatói körhöz képest
eltérhet az intézményi statisztika által számba vett
vállalkozások köre, még akkor is, ha tudjuk, hogy a
közfoglalkoztatás nem jelentős sem az 5 fő alatti
vállalkozások körében, sem a non-profit
szervezeteknél (bár utóbbiak súlya különösen
2015-től, növekvő). Ezen túlmenően - a
közfoglalkoztatás felfutásával párhuzamosan -
módosult a megfigyelt közfoglalkoztatók köre,
kezdetben csak a költségvetési intézményeknél
foglalkoztatottak, míg később a megfigyelt
vállalkozásoknál illetve non profit szervezeteknél
foglalkoztatottak is szerepeltek a szakstatisztikában.
A közfoglalkoztatottakra vonatkozó adatokat ebből az
adatgyűjtésből havonta publikálja a KSH. A
létszámok az adatgyűjtés módszertanának
megfelelően az alkalmazásban állók statisztikai
állományi létszám fogalmának felelnek meg. Ennek
megfelelően az alkalmazásban álló
közfoglalkoztatottnak tekintendő az a munkavállaló,
aki a munkáltatóval közfoglalkoztatotti jogviszonyban
áll, s munkaszerződése, munkavégzésre irányuló
megállapodása alapján folyamatos foglalkoztatás
mellett, havi átlagban (tört havi munkaszerződés
esetén egész havi teljesítésre átszámítva)
legalább 60 munkaórában munkadíj ellenében
munkavégzésre kötelezett. Az az alkalmazásban álló
közfoglalkoztatott, akinek hónap közepén megszűnt a
jogviszonya arányosan fél főként szerepel az
átlag-létszámban
2. KSH Munkaerő-felmérés
A munkaerő-felmérés magánháztartásokra
kiterjedő reprezentatív mintavételen alapuló
felvétel, a 15–74 éves személyek gazdasági
aktivitásáról nyújt információt. Az adatgyűjtés
célja, hogy a foglalkoztatottság és a
munkanélküliség alakulását a nemzetközi
statisztikai ajánlásoknak megfelelően, a mindenkori
munkaügyi szabályozástól, illetve annak
változásától függetlenül, a Nemzetközi Munkaügyi
Szervezet (ILO) fogalmait felhasználva figyelje meg. A
magyar munkaerő-felmérés a vizsgált népességet egy
meghatározott időszakban (a kikérdezés hetét
megelőző héten) végzett tevékenységük alapján
osztályozza. Foglalkoztatott az, aki az adott héten
legalább egy órányi, jövedelmet biztosító munkát
végzett, illetve rendelkezett olyan munkahellyel,
ahonnan átmenetileg (betegség, szabadság stb. miatt)
volt távol. A közfoglalkoztatottak esetében a
képzésben részt vevő közfoglalkoztatottakat is
számolja a KSH, függetlenül attól, hogy a
vonatkozási héten épp dolgoztak-e vagy sem.
A lakossági mintán lekérdezett adatokat súlyozás
majd teljeskörűsítés után közli a KSH. Az
adatgyűjtés sajátossága, hogy abból nem havi
adatokat publikál a KSH, hanem háromhavi időszakokra
vonatkozó átlagokat, továbbá hogy valamennyi
publikált adatot, így a közfoglalkoztatottak
számának adatát is, mintavételi hiba terheli. Minél
kisebb körét elemezzük az adatoknak, annál nagyobb az
adott adatra vonatkozó mintavételi hiba mértéke. Az
adatfelvétel sajátossága, hogy a háztartásban élő
15-74 éves személyekről más háztartástag is
szolgáltathat adatot, így a felmérés esetén
számolni kell a nem mintavételi jellegű hibákkal is
(pl. a megkérdezett nagymama nem tudja pontosan, milyen
munkaviszonyban is dolgozik a vele egy háztartásban
élő fia). A közfoglalkoztatottakra vonatkozó adatok
tehát becslésből származnak, az adatok lakossági
kikérdezés során keletkeznek, s a feltett kérdés is
igen speciális.
3. A Belügyminisztérium –
adminisztratív adatokon számolt statisztikák
A Belügyminisztérium által publikált adatok
forrása a Közigazgatási és Elektronikus
Közszolgáltatások Központi Hivatalának Informatikai
Közfoglalkoztatási Főosztálya által, a
Foglalkoztatási Szolgálat szerveinél (korábban
munkaügyi kirendeltségeken, 2015.április 1-jétől
járási kormányhivatalok foglalkoztatási osztályain
és munkaerő-piaci pontjain) használt ügyfélkezelési
rendszer adatbázisa. Az adatbázisból készített, a
közfoglalkoztatottak létszámára vonatkozó
statisztikák esetén havi átlagos állományi
létszámokat számolunk, ami az adott hónapban
közfoglalkoztatásban részt vevők napi létszámainak
egyszerű számtani átlagának felel meg. A KSH
intézményi munkaügyi adatgyűjtéséhez képest ez
annyiban különbség, hogy ha egy közfoglalkoztatott
munkaviszonya adott hónap közepén megszűnik, akkor ő
arányosan kisebb súllyal szerepel a létszámban.
Értelemszerűen a megfigyelt foglalkoztatói kör -
mivel adminisztratív nyilvántartáson alapuló
statisztikáról van szó – teljes körű. Fontos
sajátosság, hogy igazodva a munkaügyi szervezet más
statisztikáihoz, minden hónap 20-ától-20-áig
számoljuk a tárgyhavi létszámokat. Ez nem
elhanyagolható eltérés lehet, különösen azokban a
hónapokban, amikor nagyobb számban indulnak,
fejeződnek be közfoglalkoztatási programok.
Statisztikai szempontból a nyilvántartási rendszerbe
(IR) való bekerülés időpontját tekintjük
relevánsnak egy ügy adott időszakba történő
besorolásához. 2015. január 1-jétől a tárgyhónapra
vonatkozó adatok a következő hónap 20-ai
zárónapján kerülnek számbavételre.
|