A közfoglalkoztatottakra vonatkozó adatok különböző adatforrásainak módszertana
Közfoglalkoztatottakra vonatkozó létszámadatokat mind a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), mind a Belügyminisztérium (BM) rendszeresen közzétesz. A Központi Statisztikai Hivatal esetében ráadásul két különböző statisztikai szakrendszerből, a munkaügyi-felmérésből valamint az ún. intézményi munkaügyi adatgyűjtésből is találkozhatunk közfoglalkoztatottakra vonatkozóan adatokkal. Az egyes statisztikai rendszerekben a létszámokra vonatkozó adatok kisebb mértékben eltérhetnek, melyek az adott statisztikai adatgyűjtés módszertani sajátosságaiból fakadnak.
Ezen módszertani sajátosságok a következők:
1. KSH Intézményi munkaügyi adatgyűjtés
Az
adatszolgáltatók körét valamennyi legalább 50 főt
foglalkoztató és reprezentatív módon kijelölt 5–49 fős
vállalkozás, a kijelölt non-profit szervezetek, valamint
létszámhatártól függetlenül valamennyi költségvetési és
társadalombiztosítási intézmény jelenti. Az
adatszolgáltatás sajátossága, hogy a megfigyelt vállalati
kör nem teljes körű, ebből következik, hogy a teljes
közfoglalkoztatói körhöz képest eltérhet az intézményi
statisztika által számba vett vállalkozások köre, még akkor
is, ha tudjuk, hogy a közfoglalkoztatás nem jelentős sem az 5
fő alatti vállalkozások körében, sem a non-profit
szervezeteknél (bár utóbbiak súlya különösen 2015-től,
növekvő). Ezen túlmenően - a közfoglalkoztatás
felfutásával párhuzamosan - módosult a megfigyelt
közfoglalkoztatók köre, kezdetben csak a költségvetési
intézményeknél foglalkoztatottak, míg később a megfigyelt
vállalkozásoknál illetve non profit szervezeteknél
foglalkoztatottak is szerepeltek a szakstatisztikában.
A közfoglalkoztatottakra vonatkozó adatokat ebből az adatgyűjtésből havonta publikálja a KSH. A létszámok az adatgyűjtés módszertanának megfelelően az alkalmazásban állók statisztikai állományi létszám fogalmának felelnek meg. Ennek megfelelően az alkalmazásban álló közfoglalkoztatottnak tekintendő az a munkavállaló, aki a munkáltatóval közfoglalkoztatotti jogviszonyban áll, s munkaszerződése, munkavégzésre irányuló megállapodása alapján folyamatos foglalkoztatás mellett, havi átlagban (tört havi munkaszerződés esetén egész havi teljesítésre átszámítva) legalább 60 munkaórában munkadíj ellenében munkavégzésre kötelezett. Az az alkalmazásban álló közfoglalkoztatott, akinek hónap közepén megszűnt a jogviszonya arányosan fél főként szerepel az átlag-létszámban
2. KSH Munkaerő-felmérés
A
munkaerő-felmérés magánháztartásokra kiterjedő
reprezentatív mintavételen alapuló felvétel, a 15–74 éves
személyek gazdasági aktivitásáról nyújt információt. Az
adatgyűjtés célja, hogy a foglalkoztatottság és a
munkanélküliség alakulását a nemzetközi statisztikai
ajánlásoknak megfelelően, a mindenkori munkaügyi
szabályozástól, illetve annak változásától függetlenül,
a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) fogalmait felhasználva
figyelje meg. A magyar munkaerő-felmérés a vizsgált
népességet egy meghatározott időszakban (a kikérdezés
hetét megelőző héten) végzett tevékenységük alapján
osztályozza. Foglalkoztatott az, aki az adott héten legalább
egy órányi, jövedelmet biztosító munkát végzett, illetve
rendelkezett olyan munkahellyel, ahonnan átmenetileg (betegség,
szabadság stb. miatt) volt távol. A közfoglalkoztatottak
esetében a képzésben részt vevő közfoglalkoztatottakat is
számolja a KSH, függetlenül attól, hogy a vonatkozási héten
épp dolgoztak-e vagy sem.
A lakossági mintán lekérdezett adatokat súlyozás majd teljeskörűsítés után közli a KSH. Az adatgyűjtés sajátossága, hogy abból nem havi adatokat publikál a KSH, hanem háromhavi időszakokra vonatkozó átlagokat, továbbá hogy valamennyi publikált adatot, így a közfoglalkoztatottak számának adatát is, mintavételi hiba terheli. Minél kisebb körét elemezzük az adatoknak, annál nagyobb az adott adatra vonatkozó mintavételi hiba mértéke. Az adatfelvétel sajátossága, hogy a háztartásban élő 15-74 éves személyekről más háztartástag is szolgáltathat adatot, így a felmérés esetén számolni kell a nem mintavételi jellegű hibákkal is (pl. a megkérdezett nagymama nem tudja pontosan, milyen munkaviszonyban is dolgozik a vele egy háztartásban élő fia). A közfoglalkoztatottakra vonatkozó adatok tehát becslésből származnak, az adatok lakossági kikérdezés során keletkeznek, s a feltett kérdés is igen speciális.
3. A Belügyminisztérium – adminisztratív adatokon számolt statisztikák
A
Belügyminisztérium által publikált adatok forrása a
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi
Hivatalának Informatikai Közfoglalkoztatási Főosztálya
által, a Foglalkoztatási Szolgálat szerveinél (korábban
munkaügyi kirendeltségeken, 2015.április 1-jétől járási
kormányhivatalok foglalkoztatási osztályain és
munkaerő-piaci pontjain) használt ügyfélkezelési rendszer
adatbázisa. Az adatbázisból készített, a
közfoglalkoztatottak létszámára vonatkozó statisztikák
esetén havi átlagos állományi létszámokat számolunk, ami
az adott hónapban közfoglalkoztatásban részt vevők napi
létszámainak egyszerű számtani átlagának felel meg. A KSH
intézményi munkaügyi adatgyűjtéséhez képest ez annyiban
különbség, hogy ha egy közfoglalkoztatott munkaviszonya adott
hónap közepén megszűnik, akkor ő arányosan kisebb súllyal
szerepel a létszámban. Értelemszerűen a megfigyelt
foglalkoztatói kör - mivel adminisztratív nyilvántartáson
alapuló statisztikáról van szó – teljes körű. Fontos
sajátosság, hogy igazodva a munkaügyi szervezet más
statisztikáihoz, minden hónap 20-ától-20-áig számoljuk a
tárgyhavi létszámokat. Ez nem elhanyagolható eltérés lehet,
különösen azokban a hónapokban, amikor nagyobb számban
indulnak, fejeződnek be közfoglalkoztatási programok.
Statisztikai szempontból a nyilvántartási rendszerbe (IR)
való bekerülés időpontját tekintjük relevánsnak egy ügy
adott időszakba történő besorolásához. 2015. január
1-jétől a tárgyhónapra vonatkozó adatok a következő hónap
20-ai zárónapján kerülnek számbavételre.